Home - www.veritas.hr - Veritas Bazilika sv. Antuna - Padova

Naš osvrt

Igra je završena

Piše: Josip Blažević

O tempora, o mores!

U svojoj knjizi Igra je završena Paul Sartre opisuje onostrani život. Nakon smrti, Pierre potpisuje da je mrtav, a činovnica konstatira njegovu smrt. Već prvoga dana izlazi on nevidljivo među žive, zajedno s drugim pokojnicima, a jedan mu između njih kaže: "Mi žive promatramo. Mi ih vidimo, a oni nas ne vide. Možemo svoj četvorici gledati u karte. Vrlo je zanimljivo. I mi bismo mnogo bolje igrali, kad bismo karte držali u rukama."

Svaka politička stranka uvjerena je da bi mnogo bolje igrala kada bi ponovno držala karte u rukama. Progleda kada karte izgubi. Oslijepi kada se karti dokopa. Kada narod ne bi sudio, jedni te isti igrali bi do vječnosti. Odsutnost perspektivnih programa koji bi bili kadri zemlju izvući iz krize, nažalost, obilježje je i ovih parlamentarnih izbora. Ipak su oni poželjni jer sadašnjim igračima, i potencijalnima i gubitnicima, signaliziraju da je vrijeme igre ograničeno, da u svakom trenutku mogu ostati lišeni karata u rukama.

Ako već nemamo značajnog uporišta u programima stranaka nadati se nekoj gospodarskoj preobrazbi koju bi smjena stranki mogla donijeti, smijemo li se barem nadati onoj moralnoj, ćudorednoj, duhovnoj obnovi? Da političke vođe svoj narod usmjere Bogu, uliju mu nadu, povrate smisao?

Ideološko zatiranje nacionalnog, obiteljskog i vjerskog identiteta pod krilaticom slobode, ravnopravnosti spolova i prava manjina, jamči bolji status životinjama i vanzemaljcima nego hrvatskim braniteljima, kršćanskim obiteljima i (ne)rođenoj djeci. Posljedica takve politike jest smrt nacije koja nam zlokobno kuca na vrata.

Invazija na Europu koja se odrekla svojih kršćanskih korijena, i svoga identiteta, i kršćanske slike braka kao zajednice muškarca i žene, te se bori za istospolne zajednice, započeo je na grčkom otoku Lezbosu, od kojega potječe i pojam lezbijski, po pjesnikinji Sapfo (VI. st. pr. Kr.) koja je u svojim djelima opjevala ljubav među ženama. Danas je Lezbos, koje li ironije, tranzitni otok na koji se iskrcavaju tisuće ljudi na putu u Europu, koje se bore za obitelj. Demografska i politička slika Europe više nikada neće biti ista. I dok se u biću Europe pokazuju sve vidljivije pukotine, da je temelje gradila na pijesku, a pojedine zemlje u paničnom strahu svoje granice ograđuju bodljikavom žicom podižući moderne bunkere sebičnosti na sramotu trećeg tisućljeća, izlaz iz krize pokazuje nam sv. Franjo Asiški. Dok su srednjovjekovne kršćanske zemlje križarskim ratovima jurišale da oslobode sveta mjesta, on je srcem punim Boga krenuo goloruk Sultanu i osvojio ga. Nisu rješenje ni Američke ni Ruske rakete ispaljene na Siriju, barem dok su ograničene na vlastite interese, kao niti pasivno stacioniranje izbjeglica u Europi, čiji su kapaciteti također ograničeni, nego je razvidno da rješenje izbjegličke krize leži u samom njezinom žarištu, njezinom mjestu nastanka, i da je potrebno više se pouzdati u Božju moć nego li u moć oružja, više u snagu pregovora nego u silu, ako se uistinu želi postići mir.

Bez Boga teško će europski babilonci postići jedinstven stav oko bilo kojeg pitanja, osobito ovako složenoga.

•••

Kap koja je ovih dana poplavila žitelje mnogih mjesta nije samo jedna, nego su bile preobilne padaline koje su, uz druge klimatske poremećaje, alarmantno upozorenje da priroda ne prašta uvrede koje joj čovjek nanosi. Podsjeća nas da smo na zemlji samo putnici i pridošlice, sluge a ne gospodari, prolazni a ne vječni, karte iz ruku brzo će nam se oduzeti, igra će uskoro završiti, zato neka bude fer. Čuvajmo okoliš!

•••

U mjesecu studenom, predzadnjem u godini, Crkva nam pogled usmjerava na zagrobni (vječni) život, na duše u Čistilištu i svece u nebu. Oni nam "vide u karte" ali više ne mogu igrati. Za njih je igra završena. Baš kao što će biti i za nas jednoga dana. Posljednji članak Apostolskog Vjerovanja završava riječima: "Vjerujem u… općinstvo svetih, oproštenje grijeha, uskrsnuće tijela i u život vječni". Lakrdijaški pristupi smrti, bilo oni poganski (Halloween), bilo oni istočnjački (reinkarnacija), ne smiju nam, u ovom pluralističkom i multireligijskom svijetu, odvratiti pogled od objavljene istine koja nam je u punini zasjala u Isusu Kristu, jedinom Gospodaru povijesti, po kojemu je, i rado kojega je sve stvoreno, i kojemu jedino svi živimo. Život nije ni lakrdija ni šala. Sv. Angeli iz Foligna Isus je u jednoj privatnoj objavi rekao: "Nisam te od šale ljubio". Drugu priliku za držanje karti u rukama nećemo dobiti. Igrajmo svjesni da nam "nevidljivi promatrači" gledaju u karte, da za nas navijaju, da smo međusobno povezani s nevidljivom Crkvom, i svjesni da je ovo jedina "igra" o čijem rezultatu će ovisiti cijela naša vječnost.

© 1999-2020 :: Veritas - Glasnik sv. Antuna Padovanskoga, Sveti Duh 33, HR-10000 Zagreb,
tel. (01) 37-77-125; (01) 37-77-127; faks (01) 37-77-252; e-mail: veritas@veritas.hr

U suradnji s