Home - www.veritas.hr - Veritas Bazilika sv. Antuna - Padova

 

 
Pedagog u obitelji
 
Upis u srednju školu

Piše: Mara Čović, pedagog
 
Da bi djeca dobila što potpuniju sliku o sebi, trebaju tražiti pomoć stručnih osoba

Suvremeni svijet, utemeljen na original-nim idejama, prožet informacijama, otvo-ren prema novim tehnologijama, obilježen raznolikošću stavlja pred roditelje, učitelje i mlade mnoge izazove i brojne moguć-nosti.

Temelj svakog napretka društva jest ob-razovanje i odgoj mladih kojima želimo prenijeti, ne samo znanje činjenica, već i upoznavanje i življenje istinskih vrijednos-ti koje stječemo učenjem.

Odgojno-obrazovni sustav razvija vještine potrebne za rješavanje svakodnevnih profesionalnih i osobnih problema, za unapređivanje kritičkog mišljenja i promišljanja, koji će pomoći učenicima da postanu aktivni članovi društva u kojemu žive.

Zadaća odgojno-obrazovnog sustava jest prenošenje neophodnih znanja i poticanje razvoja vještina i potencijala kojima će učenici zadovoljiti zahtjeve modernog društva, a istovremeno razviti svoje osobne karakteristike.

Uvjerena sam da svatko od učenika može učiniti djela od velikog značaja za društvo u koje-mu živi.

Samo spojem individualnih i društvenih težnji moguće je ostvariti sretnije društvo sutrašnji-ce. Mladi ljudi će kao dionici tog društva moći odgovoriti zadaćama i općeljudskim ciljevima koji stoje ispred njih samih.

Anketa koju smo proveli u našoj školi s polaznicima osmih razreda pokazala je da se većina učenika nije još odlučila koju će vrstu srednjoškolskog programa/zanimanja upisati.

Ana je učenica osmog razreda. Odlična i primjerena u svim predmetima i izvanastavnim aktivnostima, zabrinuta i neodlučna: što i gdje upisati srednju školu? Razgovarala je i sa svojim roditeljima i sa prijateljima koji su prošle godine upisali srednju školu. Ona i njezini prijatelji su i putnici u srednju školu, jer žive u malome slavonskom selu. Mnogo je pitanja na koja ćemo pokušati odgovoriti do kraja školske godine. Program profesionalnog informiranja i savjetovanja provode razrednici i pedagoginja škole. Oni će učenike i njihove roditelje detaljno upoznati s mogućnostima izbora i upisa u županiji kojoj pripadaju i u Lijepoj našoj.

Što je dobro znati pri izboru vrste srednjoškolskog zanimanja

Upoznajte sebe: svoje vrijednosti, interese i sposobnosti

Što je primjereno i dobro zanimanje? Naizgled jednostavno pitanje, koje traži isto tako jednostavan odgovor. No, do jednostavnog odgovora nije uvijek lako doći. Stoga je važno spoznati sebe, svoje vrijednosti, interese, ali i sposobnosti.

Što su vrijednosti?

Svaka osoba ima svoj vlastiti sustav vrijednosti, odnosno skup stavova ili uvjerenja o tome što je ispravno, dobro i poželjno. Ljudi se međusobno razlikuju po svojem sustavu vrijednos-ti. Tako je nekom pojedincu važno posvetiti svoj život pomaganju bolesnim i nemoćnim ljudima, a nekome drugom možda postati bogat i slavan. Vrijednosti ima mnogo pa govorimo o hrabrosti, ugledu, materijalnoj dobiti, snalažljivosti, iskrenosti i odanosti. Vrijednosti u dječjoj dobi kao i kod odraslih određuju ponašanja i očituju životne ciljeve. Tako je odgoj vrijednosti prevažan zadatak obitelji i školskog sustava.

Što su interesi?

Interesom nazivamo trajniju usmjerenost pojedinca na neki sadržaj i aktivnost, te spremnost da se time bavi. Interesi su ono što nas doista zanima, čime smo zadovoljni i čime se želimo baviti. Djeca u ovom periodu trebaju preispitati sebe i svoje interese i razmišljati o zanimanjima kojima bi se željeli baviti u životu. Svakako u tome će im mnogo pomoći roditelji i nastavnici, te predstavnici srednjih škola, Hrvatski zavod za zapošljavanje - područne službe - ekipa za profesionalno informiranje i savjetovanje.

Što su sposobnosti?

Svako zanimanje zahtijeva i određene sposobnosti od osobe koja ga obavlja. Sposobnosti određuju ono što osoba može učiniti i predstavljaju jedan od osnovnih čimbenika za uspješ-no obavljanje nekog zanimanja. Sposobnosti se najčešće dijele u tri skupine: senzorne, motoričke i intelektualne.

Senzorne sposobnosti (kao što su primjerice, sluh i vid) razvijaju se relativno rano u djetinjstvu te su potpuno razvijene kod djece u prvom razredu osnovne škole.

Psihomotoričke sposobnosti su različiti oblici spretnosti, koordinacije i brzine izvođenja pokreta, tjelesne snage i slično. Za mnoga su zanimanja upravo ove sposobnosti izrazito važne.

Intelektualne sposobnosti čine vrlo složene mentalne funkcije koje se očituju u snalažljivosti, razumijevanju prostornih i mehaničkih odnosa, otkrivanju i shvaćanju zakonitosti i načela, rječitosti, razumijevanju govornih simbola, razumijevanju računskih radnji, u brzini i lakoći zapamćivanja.

Da bi djeca dobila što potpuniju sliku o sebi, trebaju tražiti pomoć stručnih suradnika u školi, kao i pomoć stručnjaka za profesionalno usmjeravanje u Hrvatskom zavodu za zapošljava-nje, koji će na temelju rezultata psihologijskih testova i dijagnostičkog intervjua pomoći djetetu da dobije potpuniju sliku o sebi.

Prikupljanje informacija o zanimanjima - savjeti za roditelje i učenike

1. Pokušajte prikupiti što više informacija o različitim zanimanjima, o školama u kojima se možete obrazovati za pojedina zanimanja, kao i mogućnostima daljnjeg obrazovanja.

2. Pokušajte napraviti odabir onih zanimanja koja vam se čine najprimjerenijima i najprivlač-nijima s obzirom na interese, vrijednosti i sposobnosti.

3. Sadržaj i uvjeti rada, potrebna znanja, vještine i osobine, potrebno obrazovanje i mogućnosti zapošljavanja ključne su značajke koje treba dijete saznati o zanimanjima koja su ušla u uži izbor.

4. Dobro treba proučiti kakva znanja, vještine i osobine traže zanimanja koja dijete želi upisati.

5. Potrebne su informacije o školi koja upisuje učenike za navedena zanimanja, pod kojim uvjetima, koji su nastavni predmeti važni, bodovni prag potreban za upis u željenu školu.

6. Važno je ispitati mogućnosti zapošljavanja: gdje se može zaposliti, koja poduzeća postoje u okruženju i koje nove tehnologije nude na tržištu.

7. Pojasniti uvjete i kriterije upisa u srednju školu - proučiti sve materijale koji stignu u školu.

8. Koristiti se "Vodičem kroz zanimanja" - elektroničkim izdanjem, koje sadrži opise 260 zanimanja i interaktivni upitnik koji može pomoći u odabiru zanimanja. (www.hzz.hr).

Dragi roditelji, dobro znate koliko vam je važno vaše zanimanje i vaš posao.

Pomozite svojoj djeci odabrati zanimanje i zvanje u kojemu će biti zadovoljni i sretni ljudi.

 


© 1999-2020 :: Veritas - Glasnik sv. Antuna Padovanskoga, Sveti Duh 33, HR-10000 Zagreb,
tel. (01) 37-77-125; (01) 37-77-127; faks (01) 37-77-252; e-mail: veritas@veritas.hr

U suradnji s