Home - www.veritas.hr - Veritas Bazilika sv. Antuna - Padova

 

 
Pravnik odgovara
 
Dogovorni brak

Odgovara: dr. fra Smiljan Dragan Kožul, OFM
 

Poštovano uredništvo, prije svega, moram priznati da mi je trebalo vremena i vremena da se odlučim izreći ovakvu misao. Zato vas molim već sada da uvažite što vam pišem anonimno. Naime, željela bih da mi netko odgovori na jedno pitanje koje se ne bih usudila nikome usmeno postaviti. Ja imam već skoro četrdeset godina, nisam udata, a imam "dečka" (40 g.). Prema njemu ne osjećam onu vrstu tjelesne ljubavi kakvu bih inače kao žensko trebala osjetiti. S njime se dosta družim, ali nikako da se u nama probudi neka strastvena ljubav. Dodatni šok sam doživjela prije nekoliko mjeseci kada mi je on priznao da je gay te da niti on prema meni ne osjeća ono što bi kao muškarac morao osjetiti. Sada sam se opet primirila, jer vidim koliko je on dobar i iskren prema meni. Jako mi je stalo do njega i njemu do mene. Razumijemo se u svemu i uvažavamo. Da ne duljim, moje je pitanje: možemo li mi uopće pomišljati o tome da sklopimo brak? Da li je ovo što sam opisala zapreka za kršćanski brak? Može li se sklopiti takozvani "dogovorni brak" - život u zajednici muškarca i žene, koji ne mora u prvome planu imati nužno rođenje djece. Nije da mi to ne bismo željeli, ali ne znam...

N. N.

Poštovana gospođo,

Vaše pitanje je kompleksno i moj odgovor treba dotaknuti nekoliko sfera. Najprije donosim definiciju kršćanskog braka kako stoji u kanonu 1055., § 1.: "Ženidba je savez, kojim muška i ženska osoba međusobno uspostavljaju zajednicu svega života, po svojoj naravi usmjerenu k dobru ženidbenih drugova te k rađanju i odgajanju potomstva". Prema tome tri su bitna elementa (svojstva) kršćanske ženidbe:
1. - zajednica svega života muškarca i žene;
2. - dobro bračnih drugova,
3. - rađanje i odgajanje potomstva.

Da bi to moglo nastati i opstati, potrebno je da oni koji ulaze u ženidbu osjećaju iskrenu uzajamnu ljubav. Zato Vas moram upozoriti da činjenica da Vi prema Vašemu "dečku" "ne osjećate onu vrstu tjelesne ljubavi kakvu biste inače kao žensko trebali osjetiti …. te da niti on prema Vama ne osjeća ono što bi kao muškarac morao osjetiti", predstavlja veliko pitanje i zapreku za "zajednicu svega Vašega života". Draga djevojko, budući da je Bog stvorio muško i žensko i u njihovo srce stavio jednu snažnu težnju muškarca prema ženi i žene prema muškarcu, koja u sebi uključuje sve sfere ljudskoga života: duh, dušu i tijelo, smatram zato, kada toga nema u nastajanju, kakav je slučaj i s Vama i s Vašim "dečkom", da to ne može izdržati sve poteškoće bračnoga života.

Vi kažete da je on jako fin prema Vama. Pitanje je ako nema ljubavi, kako će dugo ta finoća potrajati? A kad je nestane, što će Vas držati zajedno? Vjerujem da nema smisla u takvom stanju osnivati ženidbu koja predstavlja zajedništvo života i ljubavi, kako tvrdi Sveti Koncil (usporedi GS, 50).

S obzirom na drugi bitni element: dobro ženidbenih drugova, iz moga svećeničkog iskustva, bio sam deset godina sudac na ženidbenom sudu Kongregacije za sakramente u Vatikanu i dvadeset godina u Zagrebu, mogu Vam reći, kada zajedništvo ne uključuje sva tri elementa, to jest duh, dušu i tijelo, brak dolazi u krizu i redovito propadne. Nije dovoljno da je netko fin prema Vama da bi to bilo ono "dobro" koje bi očuvalo zajedništvo cijeloga života. Što će se dogoditi ako Vi osjetite pravu ljubav, uključujući i tjelesnu, prema nekom drugom muškarcu i on prema Vama? I s obzirom na "dobro ženidbenih drugova", smatram da nije dobro da uđete s Vašim "dečkom" u brak.

Treći bitni element kršćanske ženidbe predstavlja, kako smo naprijed rekli, "rađanje i odgajanje djece". Činjenica da je Vama Vaš "dečko" prije nekoliko mjeseci otvoreno priznao da je on "gay - homoseksualac", stavlja pod znak pitanja da li je on uopće u stanju imati bračne intimne odnose. Naime, poznato je da ima muških i ženskih osoba koje, premda su sklone prema "istospolnim odnosima", mogu imati i normalne muško-žensko, to jest heteroseksualne odnose. Međutim, ima muškaraca i žena koji uopće nisu sposobni za heteroseksualni odnos, oni su u biti nemoćni za normalni heteroseksualni spolni čin (impotentni su). Budući da Katolička crkva smatra "nemoć za spolni čin" zaprekom za sklapanje ženidbe, onda se takvim osobama uopće ne dozvoljava crkveno vjenčanje. Donosim Vam tekst kanona 1084., § 1. u kojem stoji ta odredba: "Prethodna i trajna nemoć za spolni čin, ili kod muške ili kod ženske osobe, bilo apsolutna bilo relativna, po samoj svojoj naravi čini ženidbu nevaljanom". Poštovana djevojko, ako je Vaš "dečko" nesposoban za bračne čine, onda se njemu ne bi smjelo dozvoliti crkveno vjenčanje.

U svom svećeničkom životu stekao sam, nažalost, iskustvo, da ima onih koji sklope crkvenu ženidbu, da bi skrivali svoju homoseksualnost. Nadam se da Vaš "dečko" to ne želi, odnosno da Vi na takvo nešto nećete pristati. Ja Vam želim da upoznate "pravoga dečka" s kojim ćete uspostaviti cjelokupno zajedništvo života, to jest duhovno, duševno i tjelesno zajedništvo, za Vaše uzajamno dobro i za rađanje i odgajanje djece.

Božji blagoslov uz želju za pravi kršćanski sakrament ženidbe.

 


© 1999-2020 :: Veritas - Glasnik sv. Antuna Padovanskoga, Sveti Duh 33, HR-10000 Zagreb,
tel. (01) 37-77-125; (01) 37-77-127; faks (01) 37-77-252; e-mail: veritas@veritas.hr

U suradnji s