Home - www.veritas.hr - Veritas Bazilika sv. Antuna - Padova

 

 
Film
 
Sveti Franjo

Piše: Marijana Jakovljević
 
"Francesco", prvi i drugi dio; biografski film; redatelj Michele Soavi; scenarij Salvatore Da Mola; priča Leonardo Fasoli; glume Raoul Bova, Gianmarco Tognazzi, Amelie Daure, Claudio Gioe; Italija, 2001.; 182 minute; produkcija Mediatrade i Taodue film

Kada se u nas pojave na tržištu filmovi duhovnoga sadržaja, u moru ostalih sva-kakvih filmova, prva reakcija je pozitivna. A onda slijedi druga, manje optimistična, jer su takvi filmovi najčešće loše ili osrednje umjetničke kvalitete. Vrlo često su to televizijske produkcije, mini-serije iz dva dijela. To samo po sebi nije loše, ako se znalački snimi, pogotovu što je cjelokupno trajanje dovoljno dugo, čime daje omogućnost da se unese dosta važnih pojedinosti. No u tome je ujedno opasnost – lako se sklizne u monotoniju i dosadu. Sve ovisi ponajprije o vještini redatelja, pa priči i scenariju, uvjerljivosti glumaca te o fotografiji, glazbi, sceno-grafiji i kostimografiji, jer prispodobljuju davna vremena.

Sada je objavljen talijanski televizijski film u dva dijela "Sveti Franjo", ali nažalost u lošoj engleskoj sinkronizaciji i relativno korektnom prijevodu na hrvatski jezik. No zašto nije ostao talijanski original, kada bi time još vjerodostojnije prikazali dragoga talijanskoga sveca, zaštitnika cijele Italije – ne znamo. Jedino smo sigurni da bi to bilo daleko bolje. Istina, dijaloga i nema previše, mnogo je toga rečeno slikom, fotografijom, čestim krupnim kadrovima i dobrom ilustrativnom glazbom. Direktor fotografije je Gianni Mammolotti, a skladatelj Carlo Siliotto. No odmah se uočava da je u tri sata trajanja moglo zasigurno stati puno više prikaza važnih mjesta u životu svetoga Franje, lijepe Umbrije, živih jaslica, sna u Spoletu, te putovanja na Istok, koje se samo spomene.

Svečev život je, glede događaja, prikazan samo kroz najznačajnije trenutke, premda se cjelina ipak dobiva. Težište je stavljeno na njegov molitveno-mistični život, patnju i potpuno predanje Isusu Kristu. Dijaloški su najjači dijelovi susreta s gubavcem, obraćenje i život po Evanđelju, te posebno pohod u Vatikan kod pape Inocenta III. Počinje i završava film razgovorom s Klarom o tome kako je nebo to koje drži Zemlju, nagoviještajući time Božju logiku koja je suprotna svjetovnoj. No o osnutku drugoga franjevačkoga reda, Reda siromašnih gospođa, klarisa, dâ se samo zaključiti.

Dobro je prikazana Franjina iskonska želja za mirom koji se pronosi svuda i svakome, njegova ljubav za svakoga čovjeka i svako živo biće. Posebno su dobre i zanimljive sekvence pomirenja s vukom i propovijedanja pticama. Uostalom Franjo je mironosac, zaštitnik životinja i ekologije. On razumije i voli srcem.

Njegov molitveno-pjesnički duh i izričaj naglašen je kroz cijeli film. Često ponavlja i poziva na molitvu zahvaljivanja, pjevanja i slavljenja Boga. Rekli bismo da je, zbog takvoga načina, jedan od prvih karizmatičara! Njegova su usta uvijek puna hvale i slave na čast Bogu i svim Božjim stvorenjima, i živim i neživim. Prije negoli se sastao sa "sestrom smrti", izrekao je jednu od najljepših molitava – Pjesmu stvorova ili Pjesmu bratu Suncu.

Nadajmo se da će film potaći gledatelje na podrobnije upoznavanje sa svetim Franjom, posebice sada uoči jubilarne franjevačke godine. Franjevce, iz sva tri franjevačka reda, može potaknuti na vlastito preispitivanje koliko uistinu slijede svojega utemeljitelja, pogotovu u životu po evanđelju i u odnosu na materijalno. A svi zahvaćeni Franjinim duhom, iz srca će reći: "Hvaljen budi, Gospodine moj!"

 


© 1999-2019 * Veritas - Glasnik sv. Antuna Padovanskoga, Sveti Duh 33, HR-10000 Zagreb,
tel. (01) 37-77-125; (01) 37-77-127; faks (01) 37-77-252; e-mail: veritas@veritas.hr

U suradnji s