Homepage - www.veritas.hr Bazilika sv. Antuna - Padova

 

 
Duhovnost
 
Sredstva i bit molitve

Piše: David Torkington
 
VRLO JE VAŽNO RAZLIKOVATI BIT OD SREDSTAVA MOLITVE

Molitva je postupak trajna unutarnjeg obraćenja koji podrazumijeva blago na-stojanje obraćanja, otvaranja i predanja srca Bogu. Prakticiranjem tog postupka, ljudsko srce postaje dostupno srcu Božjemu te se njegova ljubav spušta kako bi ga pročistila i ispraznila, kako bi se Krist mogao iznova roditi u svima nama.

Držim kako je veoma važno razlikovati bit molitve od sredstava molitve. Ljudi me neprestano pitaju za savjet koji oblik molitve usvojiti, odnosno – češće – neka "blagoslovim" onaj obrazac molitve što su ga već usvojili. Neki ljudi potrate život u potrazi za duhovnom inačicom kamena mudraca, magične formule molitve, koja će nepogrješivo dovesti do mistične kontemplacije, odnosno drugih duhovnih "dobara" što ih žele postići. Istina jest kako ne postoji savršeno sredstvo molitve. Postoje samo različita sredstva, koja osobi pomažu da nastavi blago nastojati, obraćati se i otvarati srce Onome koji ih je jedini kadar obnoviti. Metode i tehnike molitve nalik su na pomagala. Njihov je cilj osobi pomoći ustrajati u ljubavi i obraćanju Bogu. Ako je u tome od pomoći krunica, ako su od pomoći postaje križnoga puta, ili kakva druga pobožna praksa, to je posve u redu. Nekima će možda pomoći polagano, meditativno čitanje Svetoga pisma, ili pak korištenje neke riječi ili rečenice, kao što to savjetuje autor djela "Oblak neznanja".

Ne postoji čarobna formula

Svim naraštajima vjernika pomogla je Isusova molitva. Važno je pritom zapamtiti kako ne postoji čarobna formula; nema nikakvih nepogrješivih metoda, ili pak tehnika. Postoji samo na stotine načina molitve koji svi vode u istome smjeru. Neko je sredstvo molitve za vas dobro ukoliko vam – ovdje i sada – pomaže ustrajati u blagu nastojanju obraćanja srca Bogu. Ono što vam je od pomoći na početku duhovnoga putovanja, možda to kasnije više neće biti. Ono što vam pomaže ujutro, možda vam navečer više neće pomagati. Ono što vam pomaže u jednome trenutku, možda će već idućega prestati. Stoga sasvim slobodno možete prelaziti s jedne metode na drugu. Ne zaboravite kako je riječ tek o sredstvima. Čuvajte se raznoraznih gurua, koji danas jesu, sutra nisu, a imaju običaj fiksirati se na neko točno određeno sredstvo molitve, koje svima nameću kao neku vrstu "panaceje" - lijeka za sve. Takvi nemaju pojma o duhovnome životu. U suprotnome bi znali kako se metode molitve mijenjaju kao što se ljudi s godinama mijenjaju, a njihova molitva razvija. Zapamtite riječi Johna Chapmana: "Molite onako kako možete, a ne kako ne možete."

Osnovni sastojci

Dopustite mi sada staviti pod lupu najvećeg mistika koji je ikada hodio ovom zemljom, uhvatiti ga u činu molitve, kako bismo i opet uvidjeli – ovoga puta jasnije – bitne sastojke vjerodostojne kršćanske molitve. Pod konac života Isus je znao kako je došao njegov čas. Znao je kako će ga uskoro izdati jedan od njegovih učenika. Kako će biti odvučen pred židovske vlasti i optužen kao bogohulni lažac. Kako će ga odjenuti kao ludu i voditi pred onoga bijednoga neznalicu Heroda. Kako će ga Rimljani svući, gotovo nasmrt izbičevati, vući ulicama poput obična zlikovca te naposljetku objesiti, gola i krvava, na rimski stup srama. Njegovo se čovještvo bunilo već i na samu tu pomisao. Bio je u očajničkoj potrebi te se, u tome svome času najveće potrebe, u molitvi obratio Ocu.

Odlazi u vrt "gdje je običavao moliti" te se ondje baca na zemlju kako bi molio za pomoć i snagu ustrajati do kraja. Potom se pokušava obratiti i otvoriti kako bi tu pomoć i snagu primio od Oca, ali ga razdiru na tisuće rastresenosti; mnoge napasti koje prijete ispriječiti se između njega i ljubavi Očeve koja mu je tako očajnički potrebna u tome njegovu najtežem času.

Izvor napasti

Odakle dolaze napasti? Koji je njihov izvor? Dolaze iz sjećanja, iz mašte, iz unutarnjih osjećaja koji opsjedaju um, udarajući ga gotovo do iznemoglosti.

Prije svega, sjećanje ga odvodi kroz proteklih gotovo trideset godina. Koliko je puta kroz to vrijeme dolazio u Jeruzalem? Koliko se puta približio drugim većim gradovima Palestine te na žalosnoj gomili izvan gradskih vrata gledao robove i zlikovce svih vrsta kako vise na križu, već napola mrtvi od bičevanja, nasmrt se gušeći? Potom se upliće mašta te on počinje razmišljati o tome što ga očekuje idućega dana. Snažnije no ikada shvaća stravičnu agoniju koju će morati pretrpjeti od ruku vlastita naroda, pred ljubavlju ispunjenim pogledima onih koji ga najviše ljube. Okupan je krvlju, znojem i suzama, bude se njegovi najdublji osjećaji te udaraju na njegov um, opsjedajući ga tisuću i jednim pitanjem. Zašto? Čemu? Ili makar: zašto tako, a ne na neki drugi način? Napast krenuti prečicom koja ga je već kušala u pustinji sada ga napada do granica izdržljivosti te počinje moliti: "Oče, ako je moguće, otkloni ovaj kalež od mene." Tada mu Duh Sveti daje snage ponavljati: "Ali ne moja, nego tvoja volja neka bude" – sve dok se ne pretvori u vlastitu molitvu, u utjelovljenu volju Božju.

Anđeo utjehe

To je prava molitva. Neumorno se okretao i otvarao Ocu te je opetovano bivao ispražnjen od svake misli, riječi i želje koje su stajale na putu potpuna predanja. Anđeo utjehe koji ga je došao tješiti i krijepiti unosio je trenutke svjetla u njegovu tminu, kako bi mu pružio pomoć i jakost neprestano se predavati u molitvi te je naposljetku u konačnoj molitvi primio snagu izaći iz toga vrta, kako bi ono što je drugima propovijedao doveo do savršenstva u posljednjim trenucima svojega života na zemlji. Ono što je srcem naučio u Getsemaniju, čitavim je bićem ostvario na Kalvariji. Sada uviđamo stvarni smisao i unutarnju narav kršćanske molitve. Pogledajte: to je škola u kojoj se vježba srce, stegom dovodi do nesebičnosti, koja onda dovodi do nesebične žrtvene molitve Isusove. To je mjesto gdje učimo uzeti dioništvo u njegovoj smrti i uskrsnuću. Mjesto je to gdje istinsko nasljedovanje dovodi do poistovjećenja koje Uskrslome omogućuje biti prisutnim svijetu po nama.

 


© 1999-2019 * Veritas - Glasnik sv. Antuna Padovanskoga, Sveti Duh 33, HR-10000 Zagreb,
tel. (01) 37-77-125; (01) 37-77-127; faks (01) 37-77-252; e-mail: veritas@veritas.hr

 U suradnji s